Kateřina Málková | kariérové poradenství
Kateřina Málková

Ze zaměstnání do podnikání


"Myšlení podnikatele" není něco, na co se dokážete přepnout ze dne na den nebo po přečtení jednoho článku. Získává se s praxí. A můžu Vám říci, že určitě na to máte. Česká republika a Češi mají oproti ostatním Evropanům jednu velkou výhodu. Popravdě nevím, z čeho to vychází, ale podíl Čechů, kteří mají živnostenská oprávnění, ke všem ekonomicky aktivním obyvatelům je neuvěřitelných 59 %.

Samozřejmě ne všichni tito lidé skutečně vykazují nějakou činnost. Aktivních podnikatelů je tady necelý milion, tj. 20 %. Ale i tak se to nedá porovnat s evropským průměrem, kde podniká pouze 4 - 5 % ekonomicky aktivních obyvatel. Stejné číslo je ve Spojených Státech, v Rusku je to nějaká 2 %.

Tím chci říci, že Češi obecně jsou podnikaví a mají k tomu přirozeně dost motivace. A to znamená, že to máte také. Na druhou stranu, ve vzduchu zůstává viset otázka, co se stalo těm 39 %, kteří to pověsili na hřebík?

Cílem je patři k těm 20 %

Od tohoto okamžiku Vám budu pomáhat mentálně se naladit na to, abyste se stali součástí té aktivní skupiny podnikatelů. Protože úspěšnost v podnikání hodně záleží na nastavení mysli, na síle motivace, na cílevědomí. Když se například podíváte na krasobruslení, všimnete si, že jsou takoví sportovci, kteří dřou, a jsou sportovci, kteří také makají, ale mají z toho radost, jsou naladění pozitivně. Výkon prvních není jistý, i když mezi nimi jsou hvězdy, výkon druhých nejenže je stabilnější, ale publikum je má rádo mnohem více. Tito krasobruslaři mají velmi správný postoj k chybám. I když se jím na Mistrovství Evropy něco nepovede, spadnou, nerozhodí je to, jsou schopní dokončit program a přitom podat velmi slušný výkon. Ti první to často nezvládnou.

V podnikání je to podobné. Nejenže potřebujete uvažovat jinak než zaměstnanec, ale také se naučit mít určitý postoj.

Od této chvíle začněte zapisovat

Bude dobré, když už teď začnete zapisovat své myšlenky, nápady a také nějaké úkoly, které Vám budu dávat, na jedno místo. Může to být sešit, diář, zápisník. Jestli jste vyloženě digitální typ, klidně to může být Evernote nebo něco podobného.

První věc, na které je potřeba zapracovat, abyste v podnikání byli úspěšní, je strach udělat chybu a také pozitivní postoj k chybám, které jste možná v životě udělali, k událostem typu "kdybych měl(a) lepší vzdělání, dnes bych byl(a)...", "kdybych se nerozvedl(a), dnes bych to neřešil(a)..."

V podnikání je tento přístup velkou brzdou. Zbrzdí Vás při startu, protože se budete snažit eliminovat všechna rizika než začnete, anebo pilovat produkt k dokonalosti, než ho spatří první potenciální zákazník. V podnikání potřebujete mít pružné uvažování, často zkoušet různé cesty, jak dosáhnout stejného výsledku, učit se (a bez chyb to nejde), nelítostně a včas opouštět nefunkční cesty.

Nepíši to proto, že jsem tak chytrá a chci Vás poučovat. Vůbec ne. Mně se v životě stálo tolik vážných věcí, ke kterým samozřejmě vedla moje vlastní rozhodnutí, kterých jsem hodně litovala. Byla jsem unavená, vyčerpaná, vyhořelá z projektu, který z mého dnešního pohledu vůbec nedává smysl, že jsem si to minulé rozhodnutí do toho jít, nemohla odpustit. A tak jsem ve své stávající situaci neustále přešlapovala na místě. S tímto postojem "loosera" jsem šla mezi své nové zákazníky. Jak si myslíte, že se mi dařilo?

Takové situace se mohou přihodit i v průběhu podnikání. Když Vám nevyjde nějaká zakázka, které jste věnovali mnoho času a energie, když zákazník vystornuje svoji objednávku a Vám bude tak záležet na tom, abyste vydělali svoje první peníze. Když původní směr, kterým se vydáte, nebude ten, ve kterém uspějete.

Zkrátka zdravý postoj k vlastním chybám, k jinému než očekávanému průběhu událostí je v podnikání důležitý.

Nebudu dělat žádné závěry. Podívejte se na vystoupení Kathryn Schulz, která se tímto tématem zabývá profesionálně. Pokud nerozumíte anglicky, nezapomeňte zapnout titulky (po spuštění videa vpravo dole) a zapište si do svého nového diáře větu, kterou říká na 10:35 minutě a závěr na konci jejího vystoupení.

Příště se zastavíme u toho, jak najít svoje téma v podnikání.
Přemýšlíte čím začít nebo stále váháte?
V tomto e-booku se dozvíte o 6 důvodech, proč se ve své práci nemůžete posunout dál a cítit se dobře, a uděláte 1 důležitý krok v kariéře, který většina lidí vynechá