Kateřina Málková | kariérové poradenství
Kateřina Málková

Ze zaměstnání do podnikání


Když jsme v roce 2002 společně s manželem a jeho kolegou zakládali firmu, nemohla jsem tušit, nakolik pro mne tato firma bude učebnicovým příkladem principů úspěšného podnikání. Firma fungovala 13 let, společník odešel po třech letech a v tomto oboru pracuje doteď, já jsem odešla po 7 letech a můj exmanžel firmu zavřel v roce 2018. Každý z nás měl jiný pohled na účel její existence, což bylo příčinou těch odchodů a toho, proč firma nakonec skončila.

Možná v tuto chvíli vůbec neuvažujete o vlastní firmě a zaměstnávání dalších lidí. Může se zdát, že ze zaměstnání do této formy podnikání je třeba udělat sedmimílový krok, je to velká zodpovědnost a Vy ještě ani nemusíte mít představu o tom, v čem chcete podnikat. Vaší hlavní motivací může být dosažení osobní svobody, lepšího finančního ohodnocení nebo pragmatické vytvoření vlastního pracovního místa. V roce 2002 jsme uvažovali úplně stejně.
Jim Collins. Firmy, ktoré pretrvajú. Built to last
A teď se podívejte na to, co máte v rukou ke dnešnímu dni:

  1. Máte svoje PROČ - důvody, cíle a potřeby, které Vás vedou k podnikání.
  2. Jste rozhodnutí podnikání a vzdělání věnovat určitý čas v týdnu, nejlépe pravidelně.
  3. Máte seznam nápadů na produkty nebo služby, které potřebujete prověřit. Máte svoji odbornost a/nebo zkušenosti z podnikání, realizace různých projektů úspěšných a neúspěšných.
  4. Uvědomujete si zdroje, které máte k dispozici.

Než si vyřídíte živnostenské oprávnění nebo dáte výpověď v práci, Vaším dalším krokem je vytvořit MSP - "minimální prodejný produkt", který bude schopen pomoci co největšímu počtu lidí vyřešit jejich existující problém nebo potřebu.
Nemusíte se obávat toho, že první nápad nevyjde. MSP je důvodem začít komunikovat s Vašimi potenciálními zákazníky, získat více konkrétních informací o nich samotných a jejich přáních, názorech a potřebách. Je to způsob, jak testovat cenu a hledat svoji ideální cílovou skupinu.

Díky MSP začnete stavět svoje podnikání jako systém. Dalo by se to přirovnat k test-drive automobilu. Zdarma testujete základy svého budoucího podnikání.
MSP (minimum sellable poduct)
Cílová skupina
Komunikační strategie
Způsob myšlení podnikatele

Možná se ptáte, zda uspějete?

Hodně záleží na Vás, na Vaší motivaci, sebedůvěře, důvodech uspět a schopnosti najít existující potřebu nebo problém, který můžete vyřešit. Hodně záleží na tom, jak budete postupovat. Naprosto mne odzbrojil tento pan, Paul Tasner, který byl propuštěn ve svých 64 letech, začal podnikat a uspěl.
Jsme u konce... u konce této malé úvodní série, která rozvířila Vaše myšlenky a měla za cíl dát jím určitý řád. V tomto okamžiku je důležité sdílet - svá uvědomění, nápady, strachy a obavy. Možná, že máte dojem, že podnikání není pro Vás, možná jste rozhození neobvyklým přístupem, který mám, a nejspíš všechno, o čem jste četli, Vám dává smysl.

Na rozdíl od klubů "štěstí a bohatství" Vám netvrdím, že "po absolvování mého kurzu" budete bohatí do 3 měsíců nebo za rok vyděláte milion dolarů, přestanete pracovat a zbytek svého života strávíte na Bali. Pokud Vás oslovují právě tato témata, nejspíš si nebudeme rozumět.

Z mého pohledu podnikání je o tom, smysluplně pracovat v oblasti, která Vás zajímá, organizovat si svůj čas, nebýt závislý na rozhodnutích někoho jiného, dělat něco, co Vás naplňuje, určitým způsobem ovlivnit společnost nebo její část, přispět ke zkvalitnění života jiných lidí, pomoci jím vyřešit jejich problémy pracovat s lidmi, s kterými si rozumíte.

Je to o tom, mít svobodu (tady si můžete doplnit, o kterou svobodu jde právě Vám) a také samozřejmě o vytvoření svého stabilnějšího a lépe placeného pracovního místa a možná i pracovních míst pro další lidi.

Na začátku podnikání důležitým krokem je odpověď na otázky "Co nabízíte?" a "Komu to nabízíte?". Naprostá většina začínajících podnikatelů troskotá na tom, že nabízí všechno všem. A další část začínajících podnikatelů skončí proto, že dojdou zdroje (motivace, osobní energie, peníze). Další část nikdy nezačne, protože neví co nabídnout. Jedno z druhým souvisí.
Neodkládejte - začněte!
Přemýšlíte čím začít nebo stále váháte?
V tomto e-booku se dozvíte o 6 důvodech, proč se ve své práci nemůžete posunout dál a cítit se dobře, a uděláte 1 důležitý krok v kariéře, který většina lidí vynechá