Kateřina Málková | kariérové poradenství
Kateřina Málková

Ze zaměstnání do podnikání


Existuje mnoho způsobů, jak najít svoje téma v podnikání.

  • Může to vycházet z toho, čemu se dnes věnujete ve své práci, z Vaší odbornosti.
  • Může to být koníček, který je důležité šikovně transformovat v produkt nebo služby, za které lidé budou ochotní platit.
  • Vodítkem může být Váš zájem o určité téma. Podařilo se Vám vyřešit nějaký problém, s kterým teď můžete pomoci dalším lidem? Může to být nápad pro podnikání. Pouze je potřeba myslet na to, zda Vás tato činnost opravdu bude naplňovat i do budoucna.
  • Anebo to může být příležitost, která se Vám naskytne, když učiníte nějaké zatím ještě nespecifikované kroky, setkáte se s nějakým člověkem, s kterým si padnete do noty a dokážete spolupracovat.
  • U stávajícího podnikání také jsou různé možnosti, jak změnit zaměření, nebo rozšířit existující nabídku.

Potřebujete najít téma, kterému budete rozumět, které budete mít rádi, za které Vám lidé ochotně zaplatí. Splnění těchto tří podmínek je v podnikání nezbytné pro jeho udržitelnost.

Proč?

Když děláte to, čemu rozumíte, co umíte, dosahujete výsledků a mluvíte o tom přesvědčivě.
Když děláte to, co máte rádi, ve svém oboru se posouváte dál, zlepšujete se, vzděláváte se, nezůstáváte na místě. Tím, že to máte rádi, působíte na lidi a na Vaše spolupracovníky, dokážete je pro to nadchnout.
Pokud lidé potřebují to, co děláte, jsou ochotní za to zaplatit.

Je dobré mít na paměti, že je velmi těžké postavit udržitelné podnikání na inovativní službě nebo produktu, který ještě nikdo neprodává. Objevit "díru na trhu" není až taková výhoda. Pokud máte zajímavý a užitečný nápad, který zatím nikdo nenabízí, nezahazujte ho, ale snažte se najít něco, co zákazníci potřebují už dnes, a k Vaší inovaci je dovedete až ve chvíli, kdy s nimi budete mít vztah, kdy Vám budou důvěřovat.

Transformace tématu
v konkrétní nabídku

Pro udržitelné podnikání je důležité mít škálovatelnou nabídku produktů nebo služeb. Pokud jste se naučili psát e-book, který šíříte zdarma, a následně chcete po potenciálním zákazníkovi, aby koupil Váš další e-book za 250 Kč, možná to bude dobrý přivýdělek, ale sotva to bude stačit na podnikání, které Vás uživí.

Pokud se pouštíte do podnikání, budete potřebovat
  • promyslet svoji nabídku,
  • testovat různé nápady,
  • rozvíjet a prohlubovat vztah se zákazníkem,
  • diverzifikovat tržby, tj. nebýt závislí na nabídce pouze jedné služby,
  • maximalizovat zisk díky nabídce vedlejších produktů,
  • řešit spektrum problémů a potřeb zákazníků ve Vašem oboru,
  • vytvořit systém podnikání, který se dá změřit, plánovat, řídit,
  • stanovit si adekvátní cenu.

O adekvátním ohodnocení své práce mluví Casey Brown v tomto videu, které má české titulky. Po jeho shlédnutí vytvořte tabulku ze dvou sloupců. Do prvního sloupce napište seznam Vašich znalostí, zkušeností, návyků, které rozvíjíte v práci, ale také ve volnočasových aktivitách. Do druhého sloupce vedle každé položky - název zboží nebo služby, která tomuto návyku odpovídá, a zkuste také připsat jejich cenu.
Chcete prorazit mzdový strop
Krok za krokem Vás provedu výběrem aktuálních kariérní cílů, kterých skutečně stojí za to dosahovat. Stanovíte si priority, začnete se soustřeďovat na hlavní a budete stíhat a vydělávat více s menším úsilím.
a najít si práci, kterou budete milovat?